Cum se descurca profesorii noi la clase

 

Prima zi de munca poate sa fie stresanta si emotionanta pentru oricine. Dar daca in acea zi trebuie sa predai unei clase pline de elevi galagiosi? Poate ca acest lucru nu se intampla in cazul fiecarui profesor, dar din ceea ce rezulta un studiu realizat de TALIS, se intampla multora.

Se pare ca in multe tari, noii profesori (cei cu mai putin de cinci ani vechime)  vor lucra mai degraba in scoli cu probleme, decat profesorii cu experienta. Asta inseamna ca noile cadre didactice ar putea sa predea in scoli unde mai mult de 10% dintre copii au nevoi speciale; sau in zone rurale, unde scolile au adesea resurse mai putine decat scolile urbane, in timp ce doar profesorii cu vechime ajung sa predea la licee de elita sau la o scoala in limba engleza.

Cercetarile arata ca noii profesori adesea nu au deprinderile necesare pentru a mentine o clasa in ordine, conform OECD, 2012. Ca rezultat, petrec mai putin timp predand si mai mult timp coordonand comportamentul, ceea ce duce la un climat mai neproductiv decat cel al colegilor mai experimentati. Increderea cadrelor didactice in abilitatea lor ca profesori are tendinta sa creasca odata cu experienta. Deci, pentru multe cadre didactice noi, abilitatea si increderea sunt depasite de conditiile de munca grele in care se afla.

Pentru a remedia acest dezechilibru, sistemul de educatie poate sa sprijine noii profesori prin programe diferite. Programele acestea pot reprezenta activitati formale si informale care au fost completate in timpul activitatii didactice obisnuite sau prin o serie de programe de mentorat, in care profesorii mai experimentati se ocupa de noii lor colegi. Un beneficiu suplimentar al programelor de mentorat il reprezinta faptul ca pot sa consolideze colaborarea intre profesori, deci, imbunatatind climatul scolar.

In mai multe state TALIS, majoritatea profesorilor au acces la aceste programe formale sau informale. Totusi, un raport TALIS arata diferenta mari intre tari referitor la disponibilitatea programelor: 44% dintre lucreaza in scoli in care directorii declara accesul la programe formale; 22% lucreaza in scoli in care asemenea programe sunt disponibile doar pentru profesorii noi intrati in bransa; 76% dintre profesori lucreaza in scoli cu acces la programe informale.

ProfesorIn majoritatea scolilor, mai putini profesori participa in astfel de programe decat directorii raporteaza existenta a unor asemenea programe. De exemplu, in Olanda, 71% dintre toti profesorii lucreaza in scoli in care exista programe de mentorat, in timp ce doar 17% dintre ei au un mentor. Acest lucru sugereaza ca multe sisteme ar trebui sa investigheze cu grija barierele care apar pentru profesori si sa considere crearea incentivelor pentru participarea in asemenea programe. In multe tari lipsa participarii s-ar putea datora costurilor programelor sau altor obligatii muncitoresti ale profesorilor.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *