Curios sa afli despre bobinajul motoarelor electrice?

0
15

Serviciile profesionale la ora actuala pot rezolva anumite defecte ce apar la buna functionare a motoarelor electrice. Avand in vedere ca acestea fac parte dintr-un flux tehnologic, ca intretin productivitatea si sunt in unele cazuri indispensabile in desfasurarea unor activitati, motoarele electrice folosite sunt alese cu atentie si intretinute pe masura.

In ceea ce priveste serviciile de bobinaj motoare electrice exista mai multe etape implicate, incepand cu demontarea de motor, dar nu in lipsa unei echipe de profesionisti. Continua cu o etapa de curatare a acestuia, cum este si firesc si cu bobinarea statorului. Pentru a realiza complet bobinarea, aceeasi echipa ar trebui sa se ocupe si de:

  • Verificarea ulterioara;
  • Lacuire si uscare;
  • Inlocuire de piese defecte;
  • Reconditionare acolo unde se impune, la unele parti mecanice, cum ar fi axul, rulmentii, capacele ventilatoare etc.;
  • Remontarea motorului;
  • Echilibrare dinamica si testare;
  • Verificare finala si in final predarea.

Verificarea si testarea unui motor electric vine pe fondul cunoasterii de proceduri specifice, la fiecare tip de motor in parte, tinand cont de alimentarea acestuia si de conectarea la bobine. In prima faza, vizual se va avea in vedere daca arborele se roteste si daca acest lucru se intampla cu dificultate, daca elemente ce compun carcasa sunt in ordine, daca sunt semne de carbonizare la borne sau daca motorul in cauza prezinta urme de inundare, cu apa, ulei sau alte substante si grasimi.

Testarea bobinajului la motoare trifazate asincrone

In acest caz defectiunile pot fi despre bobinaj motoare intrerupt, in scurtciruit sau scurtcircuit intre bobine. Bobinajul va fi testat cu ahmetru, verificand in prealabil cum sunt conectate bornele. Se poate admite o diferenta de 5 pana la 10% intre valorile rezistentei celor 3 bobine, dar in general valorile egale inseamna un motor bine bobinat. Daca sunt diferenta mari, atunci este clar ca vorbim despre infasurari de bobinaj in scurtcircuit.

De retinut:

  • Valorile la rezistente pentru fiecare bobina trebuie sa fie la fel.
  • Nu trebuie sa existe continuitate la celelalte combinatii de teste in afara de bobina.
  • Intre borna si pamant nu trebuie sa existe o valoare a rezistentei.

Verificari periodice

Sunt recomandate verificari periodice la conexiuni pentru ca astfel pot fi prevenite deteriorari la motor. Indiferent despre ce tip de motor vorbim, daca o conexiune nu este corecta sau slabita, se ajunge la defectarea motorului. Cel mai adesea, se intampla ca bobinajul sa fie intrerupt sau scurtcircuitat, ca rotorul sa fie deteriorat, flansele sa se corodeze sau lagarele sa fie uzate.

Specialistii spun ca daca tensiunea intre faze este inegala izolatia va fi deteriorata termic. Daca exista asimetrie de tensiune de 1% se ajunge la asimetrie a curentului absorbit, de pana la 10 procente. De asemenea, daca supraincarcarea este determinata de cereri de sarcina peste cat poate duce motorul, izolatia va fi deteriorata.

Blocarea rotorului trebuie sa absoarba curenti mari la insasurarile statorice si cu rol in deterioarea termica a izolatiei.

Afla mai multe despre subiect de la specialistii Bmes, din cadrul paginii lor oficiale.